Voor grootse plannen!

Eurol klaar voor volgend hoofdstuk in successtory

In de afgelopen jaren maakte Eurol -  producent van smeermiddelen, technische vloeistoffen, reinigings- en onderhoudsproducten - een enorme groei door. Inmiddels is het bedrijf uit Nijverdal toe aan de volgende stap: een hypermoderne productielocatie met eigen laad- en loskade. De ambitie is groot. “Op XL Businesspark Twente hebben we ruimte om onze productie te verviervoudigen”, vertelt Martijn Pfeiffer, algemeen directeur en eigenaar van Eurol. Een veelbelovend vooruitzicht dus. Maar eerst moet er gebouwd worden!

 Goede buur
We zijn in Almelo prima bereikbaar, zowel via de snelweg als via het water”, vult Johan Pfeiffer aan. Dat laatste gaf de doorslag in de keuze voor de nieuwe locatie.“We waren in een vergevorderd stadium voor uitbreiding op onze huidige locatie. Toen we hoorden dat we op XL business park de mogelijkheid kregen voor een eigen laad- en loskade was de beslissing snel genomen”. De grote bulk hoeveelheden grondstoffen kunnen straks per schip rechtstreeks naar de eigen fabriek gebracht worden, gebruik makend van de laad- en loskade. Daarnaast heeft Eurol direct een optie op nog meer grond genomen, zodat verdere uitbreiding in de toekomst mogelijk is. Een andere fijne bijkomstigheid zijn de nieuwe buren. “We zullen intensief gaan samenwerken met Combi Terminal Twente - de modernste inlandterminal in Nederland - en hebben aan hen een goede buur”.

Bouw in eigen beheer
Naar verwachting zal in het eerste kwartaal van 2017 worden gestart met de grondwerkzaamheden op locatie. “Het bouwproces is complex. We bouwen niet alleen een kantoor, maar ook procesinstallaties en logistieke installaties. Dat vergt veel voorbereiding”. Bijzonder is dat Eurol de bouw in eigen beheer uitvoert. “We hebben een multidisciplinair projectteam dat zich bezighoudt met de bouw. Zo kunnen we een objectieve afweging en betere keuzes maken”. Het bedrijf verwacht tien tot twaalf maanden nodig te hebben om het gebouw te realiseren. Daarnaast moet er onder andere tien kilometer leidingwerk worden aangelegd ten behoeve van de procesinstallaties, een geautomatiseerd onbemand magazijn en een geautomatiseerd transportsysteem. “We verwachten vanaf de start van de bouw twee jaar nodig te hebben voordat we operationeel zijn”.

Duurzaamheid
Het bedrijf grijpt de verhuizing aan om ook op het gebied van duurzaamheid voorop te lopen.  “Een duurzame bedrijfsvoering wordt steeds belangrijker. Doordat we nieuw gaan bouwen kunnen we grote stappen maken op dit gebied”, stelt Martijn Pfeiffer. “In onze hele bedrijfsvoering integreren we het duurzaamheidsprincipe”. Zo gaat straks meer dan 50% van de totale in- en uitgaande goederenstroom via het Twentekanaal, “een heuse transitie richting transport over water”. Het dak wordt voorzien van zonnepanelen en het energieverbuik wordt constant gemonitored. Energiezuinige liften die energie opwekken bij neergaande beweging, energiezuinige AGV’s voor transport van pallets, spaarzaam watergebruik en recirculatie van warmte en koeling door het gebouw kunnen hierin niet ontbreken. De fabriek zal gebouwd worden met een BREAAM-certificering met ambitie niveau Excellent. Uniek in de oliewereld is het gebruik van een matrix manifold, “Het is een soort verkeerskruising waarlangs alle oliën individieel naar alle lijnen automatisch getransporteerd kunnen worden zonder slangen en koppelingen. De leidingen zijn volledig piggable (reinigbaar) en maken hergebruik van olie mogelijk. Het wordt dé nieuwe standaard in schoner en veiliger werken!”.

Met de verhuizing naar XL businesspark  is Eurol klaar voor verdere expansie en worden ze één van de modernste smeeroliebedrijven van West-Euopa. Maar wát er ook verandert,  de bedrijfsfilosofie van Eurol zal altijd centraal blijven staan. Want 'Quality is in our nature', besluiten beide heren Pfeiffer.

< terug naar het overzicht

Port of Twente

Port of Twente: een samenwerkingsverband van Twentse (transport) ondernemers, overheid, onderwijs- en onderzoeksinstellingen om de Twentse economie te versterken door het creëren van meer werkgelegenheid in de logistiek. Het doel? Twente een plek bezorgen in de top 3 van logistieke hotspots van Nederland.

port-of-twente

> Bekijk de website